شرکت تعاونی کشتی سازی تلاش بندر عامری

بسته حمایتی برای مالکان کشتی لازم‎الاجراء می‌شود

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
0
بسته حمایتی برای مالکان کشتی لازم‎الاجراء می‌شود
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای تحقق اقتصاد دریامحور باید سهم بخش خصوصی در حمل و نقل دریایی افزایش یابد.

هرگاه توانستیم سهم بخش خصوصی را در اقتصاد کشور افزایش دهیم می‌توانیم امیدوار باشیم برای توسعه کشور گام برداشته‌ایم.

 معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مجمع عمومی عادی اتحادیه و انجمن صنفی مالکان کشتی ایران با اشاره به اینکه این اتحادیه می‎تواند بر توسعه اقتصادی و اقتصاد دریامحور تاثیرگذار باشد، گفت: اگر قرار است سهم دریا در اقتصاد افزایشی باشد باید سهم بخش خصوصی در حمل و نقل دریایی افزایش یابد.

هادی حق‌شناس با اشاره به اینکه اقتصاد چین در سال ۱۹۸۰ پس از مرگ مائو اصل مالکیت خصوصی را پذیرفت، اظهار کرد: در طول ۳۰ سال آینده آن چین شاهد رشد اقتصادی ۲.۲ برابری نسبت به ۳۰ سال گذشته خود شد و از ۲.۳ درصدی به رشد ۹ درصدی دست یافت.

وی با اشاره به اینکه سهم دولت در اقتصاد ایران بسیار زیاد است، بیان کرد: تولید ناخالص ملی ایران حدود ۱.۶ هزار میلیارد تومان اما بودجه دولتی برای امسال ۱.۳ میلیون هزار تومان است که بیانگر سهم ۸۵ درصدی شرکت‎های دولتی و بودجه عمومی در تولید ناخالص ملی کشور است. در حالی که در کشوری مانند آمریکا بودجه ۴ هزار میلیارد دلار بوده است اما تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار است که نشان از سهم بالای بخش خصوصی در اقتصاد این کشور دارد.

حق‌شناس با بیان اینکه یکی از علائم اقتصاد خصوصی کم بودن بودجه دولتی کشور است، خاطرنشان کرد: هرگاه توانستیم سهم بخش خصوصی را در اقتصاد افزایش دهیم می‌توانیم امیدوار باشیم برای توسعه کشور گام برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه خالص‌ترین بخش خصوصی کشور است، گفت: این اتحادیه نیز با یک نگاه بلندپروازانه و واقع بینانه برای افزایش بخش دریا و بخش خصوصی در اقتصاد ملی تشکیل شده است.

جلسات منظم سازمان بنادر با اتحادیه مالکان برای رفع مشکلات لنج‎ها

معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی تاکید کرد: من به نیابت از سازمان بنادر اعلام آمادگی می‌کنم که جلسات منظمی را با هیات مدیره این اتحادیه برای رفع مشکلات اعلام شده در این مجمع که بیشتر آنها متوجه شناورهای سنتی یا همان لنج‎ها است، برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست سازمان بنادر و دریانوردی تقویت بخش خصوصی است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در ۷ سال گذشته از محل وجوه اداره شده ۳۷۳ طرح با ارزش بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید کشتی توسط بخش خصوصی در شمال و جنوب و برخی از پروژه‎های سایت بندر مانند ساخت انبار به بانک‌ها معرفی کرده است که ۲۷۳ طرح به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب و ۲۱۳ طرح اجرایی شده است .

حق شناس با بیان اینکه ما ۸۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم که بخش خصوصی شناور خریداری کند، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با این طرح‌ها خود را نزد بانک متعهد کرده‌است که در چند سال آینده ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه برای تقویت بخش خصوصی پرداخت کند.

ضرورت ایجاد موسسه رده بندی ملی

وی با اشاره به اینکه در هیچ کشوری دو موسسه رده بندی وجود ندارد، گفت: به همین دلیل یکی از اهداف ما، ادغام دو موسسه رده‌بندی فعلی و ایجاد یک موسسه ملی است که امیدواریم این موسسه در کنار اتحادیه مالکان کشتی بتوانند نام ایران را متناسب با جایگاه و قدمت تاریخی این کشور با شایستگی نمایندگی کنند.