شرکت تعاونی کشتی سازی تلاش بندر عامری

نگران نباشید! سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌گذارد کروناویروس از طریق مرزهای دریایی به کشور وارد شود

دوشنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۹
0
نگران نباشید! سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌گذارد کروناویروس از طریق مرزهای دریایی به کشور وارد شود
نگران نباشید! سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌گذارد کروناویروس از طریق مرزهای دریایی به کشور وارد شود

 حوزه حمل‌ونقل و تجارت دریایی به عنوان یکی از سه راهِ ورودی کشور، از نخستین روزهای شیوع بیماری مهلک کرونا در چین، دست به کار تمهیدات اساسی شد و راه آموزش، تجهیز و پیشگیری را برگزید. گزارش‌های منعکس‌شده از بنادر مهم کشور در بهمن‌ماه ۱۳۹۸، حکایت از آن دارند که بخش عمده‌ای از بنادری که در کار تجارت با کشورهای شرق دور و شمال آسیا بوده‌اند، هم‌زمان با اپیدمی‌شدن ویروس کرونا با اعمال محدودیت‌ها، مانیتورینگ بار و مسافر، ضدعفونی مداوم پایانه‌ها و... سعی در واکسینه‌کردن کشور در مقابل این بیماری داشته‌اند. اگرچه پیش‌بینی‌ها درست پیش نرفت و ایران نیز همچون بسیاری از کشورهای آسیایی از طریق مسافرانِ خطوط هوایی به این ویروس آغشته شد اما سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بازوی حاکمیت در امور دریایی کشور، اسفندِ فشرده و سختی را سپری می‌کند تا در حد توان خود از گسترش این بیماری در بنادر کشور جلوگیری کند و ضمنا با مراقبت بیشتر در حوزه تجارت دریایی، راه را برای ورود دریایی این ویروس به خاک ایران ببندد. در رستاخیزِ فصل‌ها و آغاز سال نو، خواندن گوشه‌ای از تلاش خط مقدم دریایی کشور در مقابله با این ویروس، خالی از لطف نیست.

بنادر؛ ایمن‌تر از قبل

اهمیت حوزه دریایی به عنوان گلوگاه ورود مسافر و بار، ضرورت حفاظت بیشتر از آن را در شرایط درگیری کشور با بیماری کرونا دوچندان می‌کند. اگر قرار باشد در یک نگاه کلی به اقدامات انجام‌شده‌ی سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه بنگریم، این اقدامات را می‌شود در سه حوزه بندری، دریایی و سازمانی مورد بررسی قرار داد. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته از سوی این سازمان در حوزه بندری را به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا شرح داده است. فرهاد منتصرکوهساری با تاکید بر این‌که دستورالعمل‌های کنترل بهداشتی به بنادر تابعه و شرکت‌های فعال در بنادر کشور ابلاغ شده است، می‌گوید: اصلاح رویه‌های کاری و دستورالعمل‌های پیشگیرانه از قبیل ثبت ورود و خروج کارکنان، کاهش مکاتبات فیزیکی و افزایش تبادلات الکترونیک، لغو جلسات گروهی، دوره‌های آموزشی و کاهش حضور و تجمع اشخاص در محیط‌های بسته یا در معرض خطر در دستور کار تمامی بنادر کشور قرار گرفته است. به گفته او، الزام شرکت‌های ترمینال‌اپراتور و بخش خصوصی دارای قرارداد در بنادر به ضدعفونی روزانه تمامی محوطه‌های پرتردد (محوطه‌های مربوط به عملیات بندری و دریایی)، ضدعفونی شناورهای مسافری ۴۰ دقیقه قبل از مسافرگیری و نیز الزام بنادر به جلوگیری از تردد کارکنان شناورهای خارجی پهلوگرفته در بندر به ساحل و خشکی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به این‌که ضدعفونی پایانه‌های مسافری دو بار در شبانه‌روز (یعنی قبل و بعد از شروع فعالیت پایانه مسافری) انجام می‌شود، عنوان کرد: الزام شرکت‌های کارگزار بندری به تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و حفاظت فردی و نیز کاهش ساعت کاری برخی از تامین‌کنندگان خدمات بندری با مدنظر قراردادن عدم ایجاد اختلال در فرایندهای بندری از دیگر اقدامات صورت گرفته است. کوهساری افزود: عملیات تب‌سنجی رانندگان خودروها و کامیون‌های ورودی، شناورها و تمامی کارکنان بنادر تابعه، گمرک و ارباب‌رجوع قبل از ورود به اماکن و محوطه‌های بندری یکی دیگر از اقداماتی است که در حوزه بندری کشور انجام شده است. او با بیان این‌که تصویب و الزام حضور کارشناس بهداشت در گروه پاس خروج جهت جلوگیری از شیوع ویروس از داخل کشور به سایر کشورها به صورت پایلوت در بندر شهیدرجایی انجام شده است، افزود: هماهنگی جهت اعزام مامور بهداشت مرزی (قرنطینه) قبل از اعزام راهنما و انجام اقدامات پهلوگیری شناورهای خارجی با همین برنامه در دستور کار است و در خصوص لنج‌های باری نیز، تمامی موارد پس از ورود به بندرگاه و قبل از پیاده‌شدن، به صورت دقیق کنترل می‌شود. به گفته این مقام مسئول، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی میان کارکنان بنادر نیز در حال انجام است و بنادر موظف شده‌اند این اقلام را پس از مصرف، امحاء کنند.

 

بندر بوشهر؛ پیشتاز در پیشگیری 

استان بوشهر بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، همچنان یکی از امن‌ترین استان‌ها در حوزه شیوع بیماری کروناست. آن‌طور که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر می‌گوید، اقدامات پیشگیرانه این نهاد، هم‌زمان با ورود ویروس کرونا به کشور، توانسته این استان را در مقابل این ویروس، مقاوم‌تر کند. سیاوش ارجمندزاده در تشریح اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: استان بوشهر تاکنون عاری از ویروس کروناست که حفظ و پایداری این وضعیت، حائز اهمیتی ویژه است. به گفته وی در این راستا تمام ظرفیت‏های موجود برای کنترل مبادی ورودی به‌ویژه از سمت دریا به‌کار گرفته شده تا احتمال شیوع این ویروس در مناطق ساحلی به حداقل میزان ممکن برسد. ارجمندزاده ادامه داد: در این زمینه تب‌سنجی شبانه از تمامی نفرات حاضر در شناورهای موجود در بندر بوشهر، انجام ضدعفونی و گندزدایی تمامی محوطه بندر و انبارها توسط تانکر به صورت مستمر و روتین انجام می‎‏شود. وی گفت: خرید دو دستگاه سمپاش جهت ضدعفونی شناورها و تجهیزات محوطه از دیگر اقداماتی است که از آغاز شیوع ویروس کرونا در بوشهر اجرایی شده است. در حوزه پایانه‌ها، حضور در ترمینال مسافری و آموزش نحوه گندزدایی و ضدعفونی و همچنین توزیع بروشور و نصب بنر در ورودی ترمینال و بازدید از اماکن ترمینال مسافری از جمله اقدامات پیشگیرانه در بندر بوشهر است. وی یادآور شد: ضدعفونی کشتی مسافری آروس مهیار (محور بوشهر ـ خارگ)، آموزش مسافران، تحویل ماسک و دستکش و همچنین آموزش پرسنل خدماتی پایانه نسبت به چگونگی ضدعفونی‌کردن سطوح، تب‌سنجی از رانندگان کامیون‌های واردشده به بندر از جمله اقداماتی است که در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا به صورت دائم اجرا می‎شود. استقرار تیم اورژانس اداره در ساختمان اداری بندر جهت آموزش کارکنان و مراجعان، کنترل میزان تب نفرات واردشده به ساختمان اداری بندر، ضدعفونی برج بندر، اطلاع‌رسانی به عموم از طریق رسانه تصویری بندر، آموزش به پرسنل امداد و نجات آتش‌نشانی جهت برخورد با موارد مشکوک به بیماری، استقرار دو نفر از پرسنل امداد و نجات آتش‌نشانی جهت تب‌سنجی و آموزش به مراجعه‌کنندگان اداره ثبت شناوران، ضدعفونی روزانه پایانه مسافربری خارگ، ویزیت کشتی‌های ورودی به بندر در لنگرگاه و گندزدایی اماکن بندری در این استان در حال انجام است.

 

امیرآباد در آماده‌باش کامل

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با اشاره به اشاعه سریع ویروس کشنده کرونا در جهان بر آمادگی کامل و بسیج امکانات تمامی واحدهای اداری و عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد برای مبارزه با شیوع احتمالی این ویروس در منطقه تاکید کرد. سیاوش رضوانی در جلسه‌ای که به همین منظور تشکیل شده بود، با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین اقدامات در این مواقع، غربالگری و رعایت بهداشت فردی و عمومی است، گفت: با توجه به هشدار جامعه جهانی در مورد شیوع ویروس کرونا و ارتباط کارکنان بندر امیرآباد با اتباع و کارکنان شناورهای خارجی، دستور تشکیل تیم مبارزه با ویروس کرونا در بندر و بسیج تمام امکانات با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تمام معاونت‌های این بندر صادر شده است. او اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ها را در این خصوص مهم ارزیابی کرد و افزود: استقرار تیم پزشکی تشخیص ویروس کرونا در بندر امیرآباد با توجه به مراودات این بندر با کشورهای حاشیه دریای خزر و ارتباط این کشورها از قبیل قزاقستان و روسیه با چین در اولویت قرار دارد.

 

بندر لنگه آماده مقابله با کروناست

این خبری است که معاون دریایی و بندری اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه در چهاردهم بهمن‌‌ماه، یعنی همان نخستین روزهای شنیده‌شدن زنگ خطر شیوع کرونا در آسیا اعلام کرد. خداداد پلاشی از برگزاری دوره آموزشی و جلسات هماهنگی و استقرار تیم‌هایی متشکل از کارشناسان بهداشت به همراه تجهیزات مناسب و بسیج امکانات تمامی واحدهای ادارای و عملیاتی در اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه جهت مقابله با هرگونه مورد مشکوک به این ویروس خبر داده است. به گفته او با نظارت و راهبری اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه در بنادر غرب هرمزگان و با حضور تیم‌هایی متشکل از کارشناسان بهداشت به همراه تجهیزات مناسب، هرگونه مورد مشکوک به ویروس کرونا تحت غربالگری و مراقبت قرار می‌گیرد. وی استقرار تیم پزشکی تشخیص ویروس کرونا در بندر لنگه را با توجه به مراودات این بندر با کشورهای حاشیه خلیج فارس و ارتباط این کشورها با چین را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: تمامی تمهیدات لازم بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در خصوص ویروس کرونا انجام گرفته و اداره بنادر و دریانوردی لنگه در زمینه مقابله با این ویروس آمادگی کامل را دارد. توزیع ماسک‌های طبی، نصب بنر و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خدمه شناورها و تعاونی‌ها از دیگر برنامه‌های اداره بنادر و دریانوردی لنگه جهت مقابله با ویروس کروناست.

 

چابهار دست به کار شد

چابهار به عنوان بندری که این روزها در حال ورود به آینده‌ای درخشان قرار دارد، یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های مقابله با کروناست. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است که از نخستین روزهای شیوع این ویروس، اقدامات متعددی در راستای کنترل و پیشگیری از آن در این بندر صورت گرفته است. به گفته سعید امیری، در پی اعلام مسئولان وزارت بهداشت و درمان مبنی بر لزوم کنترل شیوع ویروس کرونا، پس از تشکیل جلسات تخصصی با واحدهای مرتبط، اقدام‌های پیشگیرانه با قید فوریت در این بندر انجام شده است. او با اشاره به اجرای برنامه تب‌سنجی و پایش افراد علامت‌دار در ورودی بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری و ساختمان‌های اداری این اداره‌کل ادامه داد: در پایش انجام‌شده خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مشکوک به کرونا مشاهده نشده است و این اقدام در روزهای آتی نیز ادامه دارد. امیری گفت: ارائه آموزش در خصوص راه‌های پیشگیری و کنترل ویروس کرونای جدید به صورت حضوری و نصب بنر در مدارس کوی بندر، بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری، مکان‌های پرتردد، مراکز رفاهی و اداری از دیگر اقداماتی است که در این راستا انجام شد. مکاتبه با مدیرعامل شرکت تعاونی لنج‌داران چابهار با موضوع رعایت کامل ضوابط پاس شناورهای وارده از بنادر خارجی و رعایت مراقبت‌های بهداشتی در خصوص این ویروس از دیگر اقدامات انجام‌شده به‌منظور کنترل بیماری کرونا در چابهار است.

 

برخورد با ترددهای غیرمجاز

بنادر استان هرمزگان، علاوه بر چالش‌های موجود در زمینه شیوع بیماری کرونا، به خاطر نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج فارس با بحران‌های مختلفی به‌خصوص در حوزه ترددهای غیرمجاز مواجه‌اند. در همین زمینه، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرده است که براساس ضوابط اجرایی از طریق دستگاه قضا، با افراد سودجویی که بدون توجه به هشدارهای ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونای استان هرمزگان با شناور غیرمجاز و از مبادی غیررسمی مبادرت به جابه‌جایی مسافر به جزایر می‌کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. الله‌مراد عفیفی‌پور با اشاره به تصمیمات ستاد مقابله با شیوع کورنا مبنی بر محدودیت تردد به جزایر استان می‌گوید: متاسفانه افراد سودجو بدون توجه به تصمیمات اتخاذشده و عدم رعایت کمترین الزامات بهداشتی و ایمنی از طریق مبادی غیررسمی و با شناورهای غیرمجاز مبادرت به جابه‌جایی مسافر به جزایر می‌کنند. به گفته او از دریابانی استان درخواست‌شده همچون گذشته با نظارت از تداوم چنین اقدامات مجرمانه‌ای که سلامت و ایمنی افراد جامعه را به مخاطره می‌اندازد، جلوگیری به‌عمل آورد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن قدردانی از تمامی تعاونی‌های مسافری، گردشگری و لندینگ‌کرافت‌داران استان که در اجرای دستورالعمل‌ها و الزامات بهداشتی اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند، تصریح کرد: با وجود این‌که نیمه دوم سال و به‌خصوص ماه‌های پایانی، زمان رونق فعالیت کاری تعاونی‌ها محسوب می‌شود و محدودیت تردد در این مقطع زمانی، خساراتی را متوجه تلاشگرانی کرده که از این طریق ارتزاق می‌کنند، اما این تعاونی‌ها مشارکت در برنامه تدوین‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونای استان هرمزگان را به دقت در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 

در گیلان، وضع دریا بهتر از خشکی است

با وجود عکس‌ها و خبرهای منتشرشده از وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرهای استان گیلان، ترددهای دریایی این استان مهم با رعایت تمام اصول بهداشتی و ایمنی صورت می‌گیرد. استان گیلان نیز یکی از اولین استان‌هایی بود که در روزهای نخست اعلام ورود ویروس کرونا به کشور با اجرای دستورالعمل‌های تاییدشده به پاسداری از مرزهای دریایی ایران در مقابل این ویروس پرداخت. در پی شیوع ویروس کرونا و در راستای پیشگیری از انتقال این ویروس، اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اقدامات آموزشی، پیشگیرانه و کنترلی لازم را با کمک اداره مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE ، مسئول بیمه، رفاه و بهداشت و کارگروه مدیریت بحران انجام داد. براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، اقداماتی همچون آموزش‌های پیشگیرانه از طریق شبکه اتوماسیون، نصب پوستر، پخش از تلویزیون اداری و همچنین تلویزیون شهری از ۱۴ بهمن‌ماه در دستور کار قرار گرفت. همچنین با دستورات مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان (مدیر کمیته بحران)، تهیه تجهیزات پیشگیرانه و توزیع آن در بین کارکنان و حتی ارباب رجوع، جذب پیمانکار جهت ضدعفونی‌کردن تمامی سطوح در ساختمان‌های اداری، سایت بندری و اماکن ورزشی به صورت مستمر، کاهش ساعت اداری و همچنین اقدام به دورکاری برخی از کارکنان از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این استان بود.  |