ارزش سفارشات جدید ساخت کشتی های کانتینری در سه ماهه اول سال جاری به هفت میلیارد دلار رسید. به نقل از لویدزلیست ، با در نظر گرفتن سفارشات زیادی که در دست ساخت است، انتظار میرود میزان سفارشات نهایی ساخت کشتی در سال 2011 با مقادیر مشابه سالهای 2005 و 2006 که ارزش آنها در هر سال به 30 میلیارد دلار افزایش یافته بود، برابری کند. میزان سفارشات ساخت در سال 2007 نیز نسبت به مقادیر مشابه در سالهای 2005 و 2006 افزایش داشته و به بیش از 56 میلیارد دلار رسید. طبق آخرین اطلاعات موسسه کلارکسون بخش کانتینر از نظر میزان سفارش ساخت ،بر بخشهای فله و تانکر که میزان سفارشات این دو بخش در سه ماهه اول سال جاری به ترتیب حدود 2.8 میلیارد دلار و 500 میلیون دلار بوده ، سایه انداخته است. قرارداد سفارشات ساخت کشتی های کانتینری که در سال جدید تاکنون امضا شده با کل سفارشات این بخش در سال 2010 که ارزش آن حدود8.2 میلیارد دلار بود، برابری میکند. به نظر میرسد فعالیت سفارشدهی بعد از یک دوره رکود کوتاهمدت 24 ماهه، از اواسط سال گذشته از سر گرفته شده است. در سال 2009، بخش کانتینر از رکود شدیدی رنج میبرد به طوری که و ارزش سفارشهای ساخت در این بخش حدود 1.1 میلیارد دلار بود. آخرین گزارشهای کلارکسون نشان میدهد که تنها در ماه مارس در سال جاری ساخت 20 فروند کشتی کانتینر در مجموع به ظرفیت 172 هزار TEU سفارش داده شده است که بیشتر این کشتیها بالای هشت هزار TEU ظرفیت دارند. در سه ماهه اول سال جاری نیز 55 فروند کشتی در مجموع به ظرفیت 511 هزار TEU و به ارزش 7.2 میلیارد دلار سفارش داده شده است. پیشبینی میشود مالکان، از جمله مرسک در آینده نزدیک تمایل بیشتری به سفارش کشتیهای کانتینری بزرگ از خود نشان دهند مرسک در حال بررسی سفارش ساخت 10 فروند کشتی از نوع Triple-E به ظرفیت هر کدام 18 هزار TEU و به ارزش 190 میلیون دلار در Seaspan است این شرکت اعلام کردهکه در آینده بسیار نزدیک، سفارش ساخت بزرگ دیگری را ارائه خواهد کرد . خیز بلند در سفارش ساخت کشتیهای کانتینری همچنین با کامل شدن تحویل کشتیهایی که سابقاً سفارش شده بودند همزمان شده است. طبق برآورد کلارکسون در سال جاری، تاکنون 36 فروند کشتی در مجموع با ظرفیت 231 هزار TEU تحویل شده است. این میزان 60 درصد سفارشاتی است که قرار بود در سه ماهه اول سال تحویل شود. پیشبینی میشود در سال جاری در مجموع 1.1 میلیون TEU تحویل شود که این رقم در سال2012 به 1.3 میلیون TEU خواهد رسید . طبق اعلام موسسه آلفالاینر این آهنگ تحویل کشتیها نرخهای کرایه حمل را تحت فشار بیشتری قرار داده و روند صعودی نرخهای اجاره را برعکس می کند. بر اساس اطلاعات آلفالاینر، 26 فروند کشتی (در مجموع 168 هزار TEU ) تا 26 آوریل تحویل شده است این در حالی است که پیشبینی میشود ماه آوریل تمامی رکوردهای قبلی پشت سر گذارده و میزان کل کشتیهای تحویل شده در آن به 32 فروند (در مجموع با ظرفیت 226 هزار و 500 TEU) برسد. مطابق برنامهریزی، 41 فروند کشتی قرار است در ماه مه تحویل شود، که در این صورت میزان ظرفیت تحویلی پنج ماه اول سال جاری به 688 هزار TEU و برای کل سال به 1.4 میلیونTEU خواهد رسید. طبق اعلام آلفالاینر ساخت بسیاری از این کشتیها در سال 2010 تکمیل شده، اما تحویل آنها بیشتر به درخواست مالکان آنها به تاخیر افتاده بود. با توجه به پشت سرگذاشته شدن مشکلات موجود، بعید به نظر میرسد که از این به بعد تاخیر در تحویل کشتیها مدنظر قرار گیرد بنابراین، توازن عرضه و تقاضا، تدریجاً بر خلاف میل مالکان پیش خواهد رفت. براساس گزارش آلفالاینر با کاهش تقاضا، میزان ظرفیت بیکار ناوگان بار دیگر افزایش خواهد یافت. شواهد حاکی از آن است که نرخهای اجاره که از ابتدای سال جاری حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده بودند، در حال حاضر روند نزولی به خود گرفتهاند. طبق پیش بینی آلفالاینر در ماههای آتی با وجود تلاش مالکان برای غلبه بر ورود ظرفیتهای جدید حمل قابلتوجه، بازار اجاره همچنان آرام باقی بماند. همچنین با توجه به اینکه فصل پر رونق بازار اجاره پشت سر گذاشته شده است، در دو ماه آینده انتظار نمیرود تقاضا برای کشتی افزایش پیدا کند.